• Het Team
  • Schooldocumenten
    • Schoolgids 2022-2023
    • Gedrags- en pestprotocol (pdf)
    • Aanmeldformulier (pdf)
    • Verlof aanvraag formulier (pdf)
    • SOS formulier (pdf)
    • Jaardoelen (pdf)
    • Kindcentrumplan 2021-2025
  • Ouders in de school
    • Hulp van ouders
    • Medezeggenschapsraad Nieuws
    • Oudervereniging
    • GMR
  • Privacy op school
  • Vakantie en studiedagen
  • Contact
  • Missie en kernwaarden
  • Onderwijs op Reflector
    • Reflexgroep
  • Kwaliteit onderwijs Reflector
  • Leerlingenraad
  • Kinderdagopvang
  • Peuteropvang
  • Buitenschoolse opvang
  • Groep 1/2
    • A
    • B
    • C
    • D
  • Groep 3
    • A
    • B
  • Groep 4
    • A
    • B
  • Groep 5
    • A
    • B
  • Groep 6
    • A
    • B
  • Groep 7
    • A
    • B
  • Groep 8

Kwaliteit onderwijs Reflector

 

Op Reflector werken we ambitiegericht. Om de ambities te kunnen formuleren die specifiek zijn voor onze school en uiteindelijk te bepalen of we onze ambities ook halen werken we op het gebied van kwaliteit in een cyclisch proces, gebaseerd op de leercirkel van Ben van der Hilst (2010). De cirkel begint bij de uitvoeringspraktijk: op school, in de klas, bij de leerling. Over deze praktijk verzamelen we data, bijvoorbeeld resultaten van leerlingen, observaties enz. Op deze data reflecteren we. De ene keer in een klein team, bijvoorbeeld met directie en IB, de andere keer in het gehele schoolteam. In de conceptualisatiefase die volgt na de reflectie, verbinden we de reflectie met de theorie, met de kennis uit de buitenwereld en uit het team zelf. Op deze manier krijgen verbeteringen, veranderingen of innovaties een bredere basis en blijven we leren. En kunnen we een gedegen besluit nemen of we een plan willen gaan doorvoeren in de uitvoeringspraktijk. Deze manier van cyclisch werken speelt zich af op verschillende niveaus: in de hele school, in het team van leerkrachten, in een groep, bij een individuele leerkracht of leerling.

Om de kwaliteit van ons onderwijs in kaart te brengen, maken we gebruik van verschillende instrumenten en observatiesystemen. Op schoolniveau worden de data verzameld door de intern begeleiders en tot een overzicht verwerkt. Samen met het team wordt de analyse van de kwaliteit van de school gemaakt. In de schoolanalyse wordt gekeken of de gestelde schoolambitie wordt gehaald. Na de schoolanalysebespreking volgen groepsanalysebesprekingen.

 

Sociale veiligheid

Vanuit onze visie gaan leerlingen met plezier naar school als ze weten dat ze zich er thuis kunnen voelen. We werken aan een veilige en positieve sfeer vanuit onze kernwaarden vertrouwen, ontwikkelen, samenwerken, inspireren, eigenaarschap en duidelijkheid.  Op Reflector zijn de 5 groepsafspraken voor iedereen hetzelfde. Ze hangen zichtbaar in elke klas. We zijn samen verantwoordelijk dat alle kinderen zich aan deze afspraken houden.  Bij het realiseren van een veilig en positief pedagogisch klimaat hoort ook de preventie van pesten. Dit doen wij onder andere door:
• De kinderen uit te nodigen hun gevoelens onder woorden te brengen. De leerkracht doet dit zelf ook en kijkt positief naar zichzelf en naar de kinderen
• De leerkracht stimuleert de kinderen om eigenaarschap te tonen bij het oplossen van problemen of conflicten
• De leerkracht leert kinderen te luisteren met je oren, je ogen en je hart. Door de ander te leren begrijpen, ontstaat er bij de ander ruimte om jou te begrijpen.

Soms is er meer nodig. Wanneer er signalen zijn van pesten volgen wij ons gedrags- en pestprotocol. Hierin zijn kwaliteitskaarten opgenomen die ons helpen goed te handelen in het geval van pesten, maar ook bij ander ongewenst of grensoverschrijdend gedrag.

 

Zorg 

De ondersteuning en begeleiding voor onze leerlingen delen wij met ouders. We streven dan ook naar een goede samenwerking waarin we steeds verkennen: wat heeft dit kind nodig om zich te ontwikkelen? Indien de ontwikkeling niet gaat zoals verwacht kijkt de leerkracht samen met de intern begeleider en ouders naar de onderwijsbehoefte van de leerling en welke aanpak geschikt is.

Oudertevredenheidsenquete 2022

Resultaten tevredenheidsenquete 2022

Resultaten tevredenheidsenquete 2022 deel 2

 

(Leercirkel, van der Hilst 2009)

 

 

 

 

 

 

Contact


RK Basisschool Reflector

Keerkring 49

1705 SP Heerhugowaard

(072) 534 62 26

directie@basisschoolreflector.nl

 

Waar vindt u ons?  


Aangesloten bij


Blosse

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

 

Snel naar


Kinderopvang De Komeet

Peuteropvang De Komeet

Buitenschoolse opvang De Komeet

Onderwijs op Reflector

 

Nieuwsbrief


Schooltijden


maandag: 8.30 - 14.30 uur

dinsdag: 8.30 - 14.30 uur

woensdag: 8.30 - 12.00 uur

donderdag: 8.30 - 14.30 uur

vrijdag: 8.30 - 14.30 uur

 

 

Reflector laat je stralen!

Copyright 2023 - Reflector Basisonderwijs
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Ziber - PSD naar html | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign