Inenting en vaccinatie

ingevoerd op 20-05-2019

Blosse volgt de algemene richtlijnen vanuit de GGD Nederland voor inenting en vaccinatie. Bij Blosse zijn ongevaccineerde kinderen op dit moment welkom.

Omdat deelname aan het Rijksvaccinatieprogramma in Nederland niet verplicht is, realiseren we ons dat ongevaccineerde kinderen onze kinderopvang kunnen bezoeken. Bij veel kinderziektes, waaronder mazelen, begint de incubatieperiode (besmettingsperiode) vaak al voordat de symptomen tot uiting zijn gekomen. Dat betekent dat, als zichtbaar wordt dat een kind ziek is, andere kinderen mogelijk al besmet zijn. Een kind weren op het moment dat zichtbaar is welke ziekte het heeft, verlaagt de kans op besmetting van andere kinderen niet. Besmetting heeft immers al plaats kunnen vinden in de periode voordat zichtbaar werd dat het kind ziek is.

Een kind komt gemiddeld twee dagen per week naar de opvang. Een infectie kan ook op de vijf andere dagen worden opgelopen. De besmetting kan ook plaatsvinden in speeltuinen, bij consultatiebureaus, sportclubs en vriendjes.

Informatie over vaccineren

Blosse is een voorstander van het vaccineren van kinderen volgens het Rijksvaccinatieprogramma. Met een vaccinatie bouwt je lichaam afweer op tegen ziekmakende virussen en bacterien. Op de website van het RIVM (https://rijksvaccinatieprogramma.nl/) vind je alle belangrijke informatie over vaccinaties en het Rijksvaccinatieprogramma.

Mazelen

In geval van mazelen is intensief contact niet nodig om besmet te raken omdat besmetting via de lucht gaat. Meer informatie vind je ook op de website van het RIVM (https://www.rivm.nl/mazelen/vragen-en-antwoorden-mazelen).

Wat doen we om de risico’s te beperken?

Bij de intake wordt gevraagd of kinderen deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma en welke inentingen het kind inmiddels heeft gekregen. We gaan hiervan een registratie bijhouden.

Bij een uitbraak van een besmettelijke ziekte nemen we passende maatregelen: het informeren van ouders, het opschroeven van de hygieneregels en advies vragen bij de GGD. We volgen altijd de richtlijnen van de GGD en het RIVM.

We behouden het recht om in bepaalde situaties kinderen te weigeren als we een directe aanleiding zien die de veiligheid van andere kinderen in gevaar brengt.

vaccineren griep vaccineren griep